Latam z LATAM
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Nie tylko Europa, Stany Zjednoczone czy Azja są miejscem spektakularnych fuzji przedsiębiorstw lotniczych. Linie, mając za przestrogę ostatnie lata, kiedy kryzys gospodarczy spowodował znaczne straty tworzą grupy. Tak dzieje się również w Ameryce Południowej.

Największy przewoźnik w Ameryce Łacińskiej, pochodzące z Chile linie LAN Airlines wraz z największymi brazylijskimi liniami TAM Airlines zdecydowały się połączyć. W wyniku fuzji powstały znaczące na rynku linie lotnicze o znajomo brzmiącej nazwie LATAM Airlines.

Dla przewoźników konsolidacja jest procesem nieuniknionym. W tej branży jest miejsce dla 10, maksymalnie 15. ogromnych, globalnych przedsiębiorstw. W holdingu Latam Airlines Group udziały nie będą równo rozparcelowane – aż 70 % udziałów ma należeć do LAN.

Plan działań na najbliższy czas jest sprytnym ominięciem obowiązujących w prawie Brazylii

zakazów posiadania przez obcy kapitał udziałów większych niż 20 % w przedsiębiorstwach lotniczych.

Linie lotnicze LATAM Airlines podobnie jak europejski Air France i KLM zachowują swoje dotychczasowe nazwy. Fuzja ma przynieść przynajmniej 400 milionów dolarów oszczędności rocznie. Tras, które do te pory były obsługiwane w pojedynkę w spółce okażą się o wiele tańsze.

W LATAM Airlinesjest zatrudnionych ponad 40 tysięcy osób. Filie rozlokowane są między innymi w Argentynie, Peru, Ekwadorze i Paragwaju. Z flotą liczącą ponad 250 maszyn jest liczącym przewoźnikiem, a w planach jest zakup kolejnych 200. Roczny dochód przekroczy ponad 8,5 miliarda dolarów – to pozwoli na uplasowanie się w okolicach 15. miejsca w światowym rankingu linii lotniczych i na 11. pod kątem liczby przewiezionych podróżnych.

Połączenie LAN i TAM sprawiło, że sojusz lotniczy Star Alliance, do którego należy także Lufthansa i LOT utracił partnera z Ameryki Południowej, czyli linie TAM. Opisana fuzja nie jest jedynym przykładem połączenia linii lotniczych w krajach latynoamerykańskich. Swą fuzję zapowiedziały: Grupa TACA z Salwadoru i kolumbijska Avianca.

LATAM Airlines Group operuje głównie na maszynach firmy Airbus. Posiada aż 102. sztuki modelu A330-200, oraz 46 maszyn typu A319-100. Pozostałe modele są mniej liczne. Największe we flocie Boeingi 777 mogą zabrać na pokład ponad 360. pasażerów. Dostępne destynacje tworzą siatkę 115 połączeń do 23 krajów, również do Europy.

Synergia przyniesie pasażerom niewątpliwe korzyści przy wyborze celu wyjazdu oraz obniżenie kosztów podróżowania, a na rynku lokalnym wyeliminowanie słabszej konkurencji. Obserwując rynek Ameryki Północnej, gdzie ostatnio doszło do fuzji dwóch wielkich przewoźników, linii United Airlines i Continental Airlines w jedną firmę, Continental United Holding widać, że u podstaw przyszłości lotnictwa cywilnego leży konieczność łączenia się w wielkie korporacje, nawet jeśli ich celem jest usunięcie słabszego konkurenta. W USA doskonałym przykładem hegemonii jest United i Continental, które połączyły swoje siły, aby móc konkurować z Delta Airlines .